SPECIALISTA V PÉČI O ZUBY A TĚLO
Chcete poradit?
800 10 50 50

Jak si správně vybrat vitaminy


Také jste začali s posilováním imunity, nakoupili potravinové doplňky s vitaminy a doufáte, že se vám díky nim vyhnou typické zimní nemoci? Víme, proč se tak nemusí vůbec stát i jak si vybrat správné vitaminy.

 

Také si v sezoně viróz každé ráno vedle kávy postavíte sklenici vody a necháte „vyšumět“ nějaké to céčko, vápník nebo magnezium? Jestli to děláte s úmyslem svému tělu prospět, musíme vás varovat: možná ho tím spíš oslabíte a zatížíte. Alespoň podle Michaely Carter, naturopatky, specialistky na výživu a výživové doplňky a terapeutky kliniky integrativní medicíny SanuMedica.

 

Všichni radí jíst v zimě víc vitaminů pro zvýšení imunity. Jak na to?

Jako prevenci, když chcete plošně pokrýt příjem všech vitaminů, vsaďte na multivitaminy. V potravě jich – z různých důvodů – nepřijímáte dostatek. Třeba proto, že je tělo neumí trávit vlivem stresu nebo nedostatku enzymů. Multivitamin je v tom případě takovou pojistkou. Dobré je ale přihlédnout i k ročnímu období a výběr vitaminů mu přizpůsobit, třeba v zimě pomohou s prevencí nebo léčbou nemocí z nachlazení, viróz a podobně.

A které vitaminy jsou těmi „zimními“?

Rozhodně je to vitamin D. Momentálně je o něm hodně slyšet, což je dobře, protože ho většina lidí z našich zeměpisných šířek má nedostatek. Pro jeho tvorbu potřebujete slunce, kterého je momentálně zoufale málo, proto se hodí ho tělu dodat. Dřív byl brán jako vitamin, který je potřeba pro zdravý růst kostí a zubů, ale podporuje i imunitu a působí jako přírodní antidepresivum.

Tak, teď se všichni vrhnou na vitamin D… Lze se jím předávkovat?

Ano, lze. Je potřeba se držet dávkování a ideální je testem krve zjistit, kolik ho opravdu máte. Předávkování nehrozí v případě, že byste ho chtěli doplnit z přírodních zdrojů, tedy například konzumací velkého množství tučných ryb nebo vaječných žloutků, v nichž je vitamin D obsažen nejvíce. Nejlepší je přijímat vyváženou stravu a případný deficit kvalitně doplnit. A mimochodem – vitamin D jako doplněk neužívejte společně s antidepresivem, mohl by negativně ovlivnit jeho účinek.

Odhaduji, že mezi doporučené vitaminy na zimní období bude patřit i céčko…

Ano. Mnoho lidí si myslí, že čím větší dávky céčka si dopřejí, tím lépe. A nabídka v lékárně tuhle představu potvrzuje, na přípravcích vidíte velké nápisy, že obsahují 1000 mg vitaminu C… To ale není zásadní, někdy i naopak. Hlavní je vybrat si takovou formu vitaminu, kterou tělo co nejlépe zpracuje a nezatíží ho. Doporučuji volit céčko v podobě minerálních solí, které nedráždí žaludek, nepřekyselují ho. Jde o askorbát hořčíku nebo askorbát vápníku či draslíku.

Mnoho studií dokázalo, že jednorázová dávka 1000 mg je zbytečná, a to i v době, kdy jste nemocní. Naše tělo dovede během 90 minut absorbovat jen 250 mg vitaminu C a zbytek, protože je rozpustný ve vodě a velmi rychle prochází tělem, odejde močí. Vyrábíte si tedy jen relativně drahou moč.

Jsou ale přípravky, z nichž se vitamin postupně uvolňuje. Ty jsou lepší?

Řeknu vám to asi tak: zatím mi nikdo nebyl schopen vysvětlit, jak tento proces probíhá. Pokud tu kapsli otevřete, která z těch kuliček se rozpustí první a která počká? Takže bych si to postupné uvolňování spíš udělala sama a dala si jednou za dvě hodiny 250 g vitaminu C. Tedy v případě, že jste nachlazení nebo máte chřipku. Preventivní dávka je 250 mg céčka denně. Doporučuji doplnit ještě zinkem, který posiluje imunitu. Preventivní dávka je 15 mg denně, v době nemoci to klidně můžete zvýšit na 60 mg denně. Nezapomeňte k tomu přidat již zmiňovaný vitamin D, a to ve formě D3.

Když se vrátím k multivitaminům – obsahují tyto preventivní doporučené dávky?

Ne, ale na obale najdete složení a u jednotlivých složek je uvedeno, kolik procent denní doporučené dávky její konzumací získáte. Složení každého výrobku je jiné.

Záleží i na tom, zda je potravinový doplněk ve formě tablet, kapslí, nebo šumivé tablety?

Začnu od konce. Šumivé tablety na to, aby se rychle rozpustily, aby šuměly a měly i dobrou chuť a hezkou barvu, musejí obsahovat spoustu chemických látek, které nemají žádný užitek a spíše tělo oslabí. Za sebe bych se této formě vyhnula, dvojnásob ve chvíli, kdy už cítíte, že začínáte být nemocní, nebo během nemoci.

U tablet je to lepší, ale ne úplně dobré. Účinná látka v tabletě zabírá velmi malé procento jejího objemu, většinou tak tři až sedm procent. Zbytek je opět „chemie“, plnidla, stabilizátory, emulgátory. Tableta je většinou také potažená vrstvičkou, která drží její tvar. Bývá to stearan hořečnatý. Pokud vaše trávení nefunguje naplno, může se stát, že se tato vrstva nerozpustí nebo nerozpustí zcela a tableta z těla odejde, aniž by měla šanci účinkovat. Z toho pochází přesvědčení některých lidí, že nemá smysl žádné doplňky s vitaminy jíst, protože nefungují.

Raději bych tedy viděla potravinové doplňky v kapslích. Protože jsou často z celulózy, velmi dobře se rozpustí. Ideální by bylo, aby „výplň“ kapsle byla přírodního původu – například bylinky obsahující přírodní formu účinných látek. Ty pak podporují, či dokonce násobí účinek produktu a tělu pomáhají celý obsah kapsle beze zbytku absorbovat.

Znamená to, že někdy tělo vitaminy nespotřebuje a tělem projdou bez efektu?

Ano. Pro příklad zůstanu u vitaminu C. Nejúčinnější je ten, který sníte v ovoci, zelenině, prostě v přírodní formě. Nejúčinnější je proto, že je navázán na další látky, fytonutrienty, které jeho účinek podpoří. Vitamin C ve formě uměle vyrobené kyseliny askorbové je chemicky totožný s přírodním vitaminem C. Není ale stejné to, jak v těle funguje. Přírodní céčko vypadá jako slunce – má paprsky, kterými se váže na ostatní látky. Ten umělý je jasně ohraničené kolečko, které ony vazby nemá. Když si vezmete vitamin C v kapsli obohacený o šípek, acerolu nebo bylinky, pak se navzájem provážou a efekt se zmnohonásobí.

Jak v nabídce lékárny poznat ten správný vitamin?

Začnu trochu zeširoka. V posledních letech jistě i vy na sobě sledujete posun – hlídáte si kvalitu jídla, sledujete obsah „chemie“ v potravinách, snažíte se omezit průmyslově vyráběné potraviny a nahradit je kvalitnějšími, jíte víc ovoce a zeleniny… Ale v potravinových doplňcích jako by vývoj ustrnul – a to je bohužel nejlépe vidět na nabídce v lékárnách. Potravinové doplňky jsou plné „chemie“. Takové jídlo byste si asi už nedali, ale tady si je klidně koupíte. Nastala tedy doba hledat i mimo lékárny. Pro farmářské výrobky také zajdete na trh a nespoléháte na supermarket. Vyzkoušejte zajít do obchůdků s bylinkami, se zdravou výživou a bio obchodů, hledejte na internetu. Smiřte se s tím, že přírodní forma nebude šumět, nebude hýřit barvami ani nebude ve tvaru zvířátek... Ale tělo ji dokáže maximálně využít.

Poradí s výběrem potravinových doplňků lékař?

Ne vždy, ale nemějte jim to za zlé. Vystudovali na to, aby poznali chorobu a léčili ji – léky jsou jejich hlavním nástrojem. Předcházení nemoci čili prevence je z velké části na vás samotných. Komu jinému by mělo víc záležet na vašem zdraví… Pokud potřebujete poradit, obraťte se například na některou z klinik integrativní medicíny nebo na naturopata. (Poznámka redakce: Integrativní medicína do té klasické doplňuje alternativní a přírodní metody léčby včetně psychoterapie; naturopat je odborník, který na základě klasických diagnostických metod, jako je například rozbor krve, volí přírodní metody léčby.)

zdroj: www.prozeny.cz


Produkty